Det er kontraster som er bakgrunnen for Telemarks grafiske profil.

Telemark blir ofte kalt «et Norge i miniatyr», nettopp fordi fylket er fullt av de kontrastene som er Norge. Fra Kragerøs skjærgård i sør til Gaustatoppen 1883 moh nord. Fra de tradisjonelle kulturbygdene i vest, til blues- og verdensarvbyen Notodden i øst. Derfor er kontraster valgt som bakgrunn for Telemarks grafiske profil. 

Mest kjent, både nasjonalt og internasjonalt, er likevel Telemark for sin skisports-, krigs- og industrihistorie. Vi har Morgedal som regnes som «skisportens vugge», og Sondre Norheim som kalles «den moderne skisports far». Vi har Rjukan med den verdenskjente «kampen om tungtvannet», en av de mest spektakulære og vellykkede aksjonene under andre verdenskrig. Kanskje viktigere enda er industrihistorien som Birkeland og Eyde startet på Notodden og Rjukan. Den historien er funnet verdig til å gi både Notodden, Tinn og Vinje verdensarvstatus. I tillegg har vi Ibsens fødeby Skien, porselensfabrikken i Porsgrunn, Telemarkskanalen og fotballklubben Odd. Alt dette bidrar til å gjøre fylket vårt kjent langt utenfor Norges grenser og lader navnet Telemark med verdier som kreativitet, mot og mangfold. 

 
Sammen blir vi mer synlige!
Dette er verdier som kan føres videre til din virksomhet. Derfor er det utviklet en tydelig og gjenkjennelig grafisk profil for Telemark slik at vi kan gjøre felles sak for å markedsføre fylket vårt og samtidig videreføre disse verdiene til den enkelte virksomhet. Vi oppfordrer deg til å bruke hele, eller deler av, profilprogrammet i din egen markedsføring. Gå inn på www.visittelemark.no/merkevare for å se hvordan du kan få tilgang til profilprogrammet, og hvordan du kan bruke det som et tillegg til din egen profil. Slik bidrar du til å gjøre Telemark synlig gjennom helhetlig og gjenkjennelig markedsføring samtidig som du knytter verdiene kreativitet, mot og mangfold til din virksomhet. En vinn/vinn situasjon!